Viherkasvitrendi

Jippii, kerrankin taidan olla ajan hermolla! Katselin aamulla tapani mukaan Ruotisn TV4:n Nyhetsmorgonia. Tänä aamuna yhtenä aiheena oli viherkasvien paluu trenditietoisten ihmisten himaan. Minä ihan höristin korviani, sillä olin luullut, että viherkasvit eivät laisinkaan ole muodissa. Siis kyllähän joka kodissa joku kasvi melkein aina on, mutta nyt asiantuntija kertoi, että kasveja pitää olla ihan rykelmittäin. Siitähän minä riemastuin, sillä olen juuri nyt tässä meidän uudessa huushollissa kehittänyt pienen viherkasvirykelmän keittiön ikkunan eteen. Ja olenpa hankkinut myös palmun olkkariin. Siis, kuten kaikki minut yhtään tuntevat tietävät, en ole viherpeukalo enkä myöskään mikään muukaan loistoemäntä - päinvastoin. Jos ruoka onnistuu tai kasvit selviytyvät hengissä niin kyseessä on yleensä hyvä tsägä ja takuuvarmat kohteet. Päätän aina silloin tällöin, etenkin kasvien suhteen, että nyt selvitän a. kasvin nimen ja b. sen hoito-ohjeet, mutta suunnitelmat eivät aina oikein toteudu. En taida nytkään tietää yhdenkään omistamani viherkasvin nimeä, olen hukannut mukana tulleet kyltit enkä ole ainakaan vielä saanut googlattua nimiä ja hoito-ohjeita selville. Laittakaahan viestiä, jos tunnistatte jonkun tai vaikka kaikki näistä. Etenkin hoito-ohjeet ovat tervetulleita.


Keittiön viherkasvirykelmä, nonniin, mitens näitä hoitaisi? Olen suihkutellut silloin tällöin ja kun joku vaikuttaa hurjan kuivalta, olen antanut sille tilkan vettä.....


Tämä luikerteleva kasvi näyttää kyllä viihtyvän, se on jopa saanut uusia lehtiä :)

Ja eikös tämä ole bonsai-puu? Muistelen, että sen mukana tulleessa lapussa luki, että sitä kannattaa suikuttaa joka päivä. Niin olen tehnytkin. Siltä putoilee vähän lehtiä, mutta senkin muistan lukeneeni lapusta; että muuton jälkeen se saattaa jotenkin vähäksi aikaan  "stressaantua" ja tiputella lehtiä. Katstotaan miten käy. 


Ja tämän coolerissa pönöttävän vihreän kasvin ostin Stockalta - pyysin kasvia, joka olisi helppohoitoinen. Tämä kuulema on, ei tarvitse paljoa kastella. Mutta ongelma on se, että olen onnistunut tappamaan kasvit myös niin, että kastelen liikaa. Liikaa tai liian vähän - se on ikuinen probleema....


Tässä yllä ja alla oksa, jonka säästin edesmenneen veljeni kotoa adoptoimastani nuukahtaneesta palmusta. Kasvi oli muuton jälkeen niin väsähtänyt, eikä se oikein näyttänyt mitenkään enää jaksavan jatkaa, joten päätin hävittää sen. Tunnesyistä säästin kuitenkin oksan, jonka aion yrittää vielä istuttaa uudelleen. Se on jo saanut muutaman pikkuisen juuren alun. 



Olkkarin palmun istutin itsekastelevaan ruukkuun, silloin kastelu ei oikeastaan jää minun kontolleni, vaan ruukku ja kasvi hoitavat homman keskenään. Pytyssä on punainen tikku, joka näyttää vesivaraston tilanteen. Ainoastaan vesivaraston tarkkailu jää minun vastuulleni. 

Kommentit