Designmuseo osa 2 - Fiber Futures

Jatkan tänään eilen aloittamaani Designmuseo-trilogiaa. Tällä kertaa keskityn japanilaisen nykytekstiilitaiteen osuuteen. Mutta sitä ennen haluan vielä sanoa faceliftatusta perusnäyttelystä yhden kriittiisen asian. Olen nimittäin aiemminkin funtsinut teosten esittelytekstien toteutusta. Niiden ulkoasussa ja sijoittelussa ei ehkä edelleenkään päästä ihan parhaimpaan tulokseen. Teoksista kertovat tekstit on painettu suhteellisen pienellä kirjasimella, teksti on vaaleaa vaalealla pohjalla ja sitä on vieläpä ehkä vähän liikaakin. Tuossa pedagogiikassa on ristiriita; halutaan jakaa hyvää infoa runsaan tekstin muodossa, mutta tekstin lukeminen ja hahmottaminen on tehty hyvin hankalaksi.  Kuuntelin eilen yleisön kommentteja näyttelyssä kulkiessani, ja totesin saman tekstiasian vaivaavan useaa kävijää. Taitaa olla niin, että tässä suhteessa näyttelyarkkitehtien visuaalinen näkemys on saanut ohittaa museopedagogiikan idean - itse uskon kuitenkin että nämä kaksi intressiä voisi yhdistää...

No, mutta nyt purnauksesta hehkutukseen. Fiber Futures-näyttelyyn on koottu siis yhteensä kolmenkymmenen japanilaisen taiteilijan töitä. Tässä mykistävän hienossa, koko toisen kerroksen täyttävässä näyttelyssä syntyy huikea moniaistillinen kokemus. Työt ovat kuin abstrakteja veistoksia, moniulotteisia ja moniselitteisiä. Teoksissa on yhdistetty lukuisia eri materiaaleja, vanhoja luonnonkuituja sekä uusia keinokuituja ja metallia, kiinnostavan reippaasti. Kuten näyttelyn nimestäkin ilmenee, on teosten yksi tärkeä yhdistävä tekijä kuidut. Professori Hiroko Watanabe korostikin puheessaan kuitujen tärkeyttä kaikkialla; kuidut ovat oleellisia luonnon rakennusaineita, niitä on tietenkin ihmiskehossa, kuituja syödään, niistä valmistetaan vaatteita jne. Päätinkin nyt näissä teosten pinnoista ottamissani lähikuvissa keskittyä välittämään töiden kuituominaisuuksia. Kuidut ja töiden materiaalit sekä pintojen tekstuurit vastaavat luonnollisesti vaan murto-osasta koko näyttelyn synnyttämää elämystä. Täyden elämyksen saamiseksi teokset pitää nähdä kokonaisuudessaan paikan päällä - menkää!





















 



Taiteilija Shigeo Kubota Punaisen Muoto -työnsä vierellä
 
Taiteilija Machiko Agano ja osa hänen työstään Metsä - alla lähikuva osasta työstä







 Yllä ja alla näyttelyn nuorimman taiteilijan Tomoko Arakawan työ Toki no inori - Rukous ajan puolesta. Alla myös taiteilija teoksensa vieressä.
 Taiteilija Tomoko Arakawa
 

 
Taiteilija Naomi Kobayashi MA-työnsä vierellä - edellinen kuva on lähikuva osaasta samaa työtä

Kommentit