Leffassa - The Sessions

Vietimme hienon leffa-illan eilen Ekin kanssa. Emme ole pitkään aikaan käyneet yhdessä leffassa, ja eilinenkin päätös syntyi aika impulsiivisesti vasta aika myöhään illalla. Meillä on aika erilainen leffamaku, tai oikeastaan homma menee niin, että Ekille kelpaa mikä vaan ja mä olen kronkeli. En tykkää science fictionista, en sodasta, en väkivallasta, enkä oikeastaan thrillereistäkään. Kyllä mä noita kaikkia välillä suostun katsomaan, ja oon usein ihan tyytyväinenkin leffan jälkeen, mutta jos itse saan päättää niin kallistun aina vähän sellasten ihmisläheisten draamojen puoleen. Ihmissuhteet ilman väkivaltaa ja pahuutta puhuttelevat minua eniten. Sitten mulla on ihan hassu piirre; jos pelkään, että leffassa on jotain hirveetä ja järkyttävää tai että siinä on supersurullinen loppu, haluan tietää sen ennen kuin alan katsoa leffaa. Saatan käydä katsomassa juonipaljastukset netistä tai jostain voidakseni varautua pahoihin asioihin - silloin osaan nauttia leffasta enemmän. Myönnän, että tää on ihan kahelia, mutta sellainen mä olen... 

Eilinen valinta oli helppo, molempia kiinnosti Ben Lewinin ohjaama ja John Hawkesin ja Helen Huntin tähdittämä The Sessions. Olin lukenut leffasta jo etukäteen paljon ja tiesin tarinan pääpiirteittäin. Leffa perustuu runoilija Mark O'Brienin elämään ja pohjautuu itse asiassa aika suoraankin runoilijan itse kirjoittamaan artikkeliin On seeing a sex surrogate.

Olin aivan myyty - leffa oli niin aidon tuntuinen, lämmin ja koskettava. Pienellä budjetilla tehty elokuva ja sen tekijät tulevat aivan varmasti saamaan erinäisiä palkintoja tänä vuonna. The Sessions on toteutettu hurmaavan pienieleisesti, mukana ei ollut mitään "turhaa". Helen Hunt seksi-surrogaattina oli oiva valinta tähän rooliin, sanoisinko vaikka, että niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. John Hawkes teki suuremmoisen työn laajasti liikuntarajoitteisena runoilija O'Brianina. Pappia esittävä William H Macy oli myös viehättävän arkisen normaali. Sensaationhakuisuudesta tai provosoinnista ei tässä leffassa näkynyt hitustakaan - asiat kerrottiin luonnollisesti, uskottavasti ja just sopivasti huumorilla höystettynä.

En kerro enempää - käykää katsomassa!

Kommentit