Hyvä ruoka - parempi mieli

Pääsin taas eilen toteamaan kuinka positiivisesti hyvä ruoka hyvässä miljöössä ja hyvässä seurassa nautittuna vaikuttaakaan meikäläiseen. Keikkaleskenä olo sateisessa Stadissa ei aina ole kaikista helpointa, ainakaan mulle, joka on tottunut siihen, että mies laittaa safkat pöytään...

No, siis eilen mulla oli aamuopastus risteilymatkustajille ja onnistuin kastumaan perinpohjaisesti Temppeliaukion pysähdyksellä. En ollut varautunut sateeseen ja lähdin hommiin ilmaan minkäänlaista sadevarustusta. Ja niinhän siinä sit kävi; sade yllätti just kun piti dallata Autotalolta Temppeliaukiolle. Mut sitten faija sattu soittamaan ja kysymään mun haluani tulla niiden kanssa skruudaamaan Eliteen! Ja siel sit lämpimässä, herkullisen pippuripihvin kimpussa, mulle tuli taas hyvä mieli.

Tykkäänn Elitestä - tää 30-luvulla perustettu taiteilijaravintola on säilyttänyt autenttisen interiöörin ja hyvät klassikkoannoksensa. Klassikoiden lisäksi sielt saa aina myös muita annoksia, koskaan en ole pettynyt. Faija otti Biff ala Rydbergin ja mutsi jättikatkarapu-annoksen. Kaikki hyviä. Elitessä on seinät täynnä suomalaisten taiteilijoiden maalauksia, ja tarina kertoo, että ne on saatu maksuksi kapakan taiteilija-asiakkailta, kun niiden fyrkat eivät ole riittäneet. Lähellä sijaitsee Lallukka-taitelijakoti, jossa  muiden muassa ikihurmuri näyttelijä, Tauno Palo, asui pitkään. Elite kunnioittaa Palon muistoa pitämällä Taunon sipulipihvin kiinteästi klassikkolistallaan. Mäkin oon syönyt sen muutaman kerran ja tajuun kyl, miks herra näyttelijä diggas siitä niin paljon.


 Mun pippuripihvi - raskaalta näyttää, mut se oli just sopivan kokonen, ja niiiiin murea.



 Faijan klassikko Rydbergin pihvi, mm. sisäfilepaloja ja paistettuja perunoita sisältävä annos on saanut nimensä kuuluisan ruotsalaisen kirjailijan ja ruonoilijan, Victor Rydbergin, mukaan.


Äiti tykkäs tästä, jättikatkarapuja, latva-artisokkaa ja parsaa hyvällä kastikkeella

Kommentit