Vintin pimeydessä


Vintin pimeydestä löytyi aarteita!

Eilen teimme tutkimus- ja raivausretken mun vanhempien vintille. Ne asuu Etu-Töölössä, vuonna 1928 valmistuneessa talossa. Ollaan me siel vintillä luonnollisesti käyty monta kertaa, viety ja tuotu kamaa, mutta nyt päätettiin tehdä vähän syvempi sukellus pölyisen, vesivuotoja ja vinttimurtojakin kokeneen komeron uumeniin.


Pihalle oli tuotu kontti, johon saatiin heivata kamaa, josta halusimme päästä eroon. Kyllä me saatiinkin aika hyvin raivattua, mutta kaikkea ei vaan mitenkään voinut hävittää. Raivauksen yhteydessä nousi kans paljon fiiliksiä pintaan.

On nostalgista ja tunteellista kaivella esiin mun äidin isän opiskelupapereita ja duunipapereita, oman mutsin ja sen sisarusten koulukirjoja, mummin ja ukin viikkolehtiä ja viimeisenä mun broidin ja mun omia papruja, kasvistoja, koulukirjoja, leluja ....

Vintille on kans viety uudempia huonekaluja ja tilpehöörejä, esim. sellaisia,  joita mä olin roudannu Ruotsista Suomeen muuton yhteydessä; kirjahyllyjä, kaappeja jne. Joku alkuaikojen tietsikakin sielt löytyi.

Jos ajattelee, että mun suku, ekaks isovanhemmat ja mun äiti sisaruksineen, sittemmin mun omat vanhemmat, incl. minä ja mun broidi, on asunut tossa talossa sen rakennusvuodesta saakka, niin tajuu, miks sielt oikeesti löytyy kamaa jokaisen sukupolven ajoilta.  Mulla ei ollut sydäntä heittää kaikkea veke; säästettiin joitain huonekaluja, makee vanha heteka, noita vanhoja lehtiä - Kansan - ja Suomen Kuvalehtiä, Kotiliesiä ja Allers Veckotidning-lehtiä -   joku lamppu jne.
 

Henkeä salpaavin löytö oli kuitenkin pieni pino Katekismuksia 1800-luvulta. Vanhin on vuodelta 1828, siis samalta vuodelta, jolloin yliopisto muutti Stadiin!! Harmi kyllä kirjat ovat aikojen saatossa kärsineet aika paljon; lukemisesta, muutoista, pölystä ja kosteudesta. Kukaan ei ole varmaan 1920-luvun jälkeen niitä paljon tutkiskellut. Mummi oli kyllä aika harras ja luki raamattua, mutta en usko, että hänkään luki just näitä; teksti on sen verran kiemuraista. Tuolloin, 1800-luvun alkupuolella, ei vielä julkaistu paljon mitään kirjoja suomen kielellä - ensimmäiset suomenkieliset romskuthan ilmestyivät vasta 1860-luvulla kun suomesta tuli virallinen kieli ruotsinkielen rinnalle. Mutta aapisia ja uskonnollisia julkaisujahan jo luonnollisesti oli saatavilla myös suomeksi.

Ai, niin, sitten mä löysin kans julkaisuja koskien 1920- ja 30-lukujen kieltolakeja! Oli sekin aikaa, alkoholi virtas, ehkäpä enemmän kuin usein muulloin, mutta kaikki tapahtui "salaa". Vaikka dokaamisesta on tullut kuinka julkista tahansa, niin keskustelua alkoholin haitoista ja siihen liittyvistä ilmiöistä käydään ihan yhtäpaljon ja varmaan aika pitkälle samoin argumenteinkin.
 

Wauu - kieltolaki, viina puhuttaa, aina vaan!


Sodan aikaisia koululaukkuja, sisältä löytyi Leila-tädin
ussan oppikirjoja.


Tällaisia ukin pankki-aikaisia asiapaperinippuja oli
vintille arkistoitu kymmeniä.








Lehtiä...

ja lehtiä; 20-luvun lopun kenkä- ja pukumainoksia. Eiks
nää ois nytkin ihan trendikkäitä??
Hei! Mona Liisan versio - ja mä kun
luulin, että nää kekattiin vast 60-luvun
pop-taiteen aikana. Mutta siis todellakaan
ei! Kyllä näitä tällaisia versioita on
tehty jo varmaan satoja vuosia - yllättää silti.
ja lehtiä - Ståhlbergit Helsingissä ja Lux-saippuamainos
Ja lehtiä, Allers Veckotiding-kappaleitakin
on jokunen tossa kasassa. Siis 1920-luvulta.
Etualalla niitä 1800-luvun Katekismuksia!


Kommentit

  1. Toi alkoholi ja siitä käyty keskustelu läpi aikojen on kiinnostava teema, siitä voisi kehittää vaikka minkälaista tutkimusta. Vai mitä? miettii Mervi

    VastaaPoista

Lähetä kommentti