Perjantai-illan ajatuksia

Tällä viikolla on tapahtunut muutakin mukavaa, vesijuoksun lisäksi. Tällä hetkellähän olen päätoiminen humanisti-opiskelija, pääaineeni on taidehissa ja sivuaineina minulla on psykka, kansatiede ja taiteet käytäntöön-kokonaisuus. Tiistaina oli ihana teatteripraktikum-tapaaminen. Siellä perhedyimme kirjoittamiimme teatterikritiikkeihin. Itse olin kirjoittanut Kiasma-teatterin performanssista - Artificial Paradise. Sain siitä ihan mukavaa palautetta. Keskiviikkona aloitinkin sitten tämän blogin, kävin opaskeikalla ja sitten vielä kävin auttamassa Crazy-vaateliikkeessä.

Eilen, torstaina, tein kenttähavainnointia kansatieteen kenttätyön kurssia varten. Olin helsinkiläisessä monikulttuurisessa yläastekoulussa seurailemassa päivän kulkua. Kyllä koulu on muuttunut omista kouluvuosistani, ja vieläpä tyttärienikin kouluvuosista. Ei pelkästään huonompaan, vaan kyllä monin osin paljon parempaan. On tietokoneluokkia ja osallistuvaa vuorovaikutusta. Mutta päivät ovat pitkiä, nytkin oli intensiivistä - lukuaineita noin yhdeksästä puoli neljään - ja lyhyt ruokis. Ei käy kateeksi tämän päivän oppilaita.

Tänään on ollut ihanan päivä. Se alkoi huippuhyvällä luennolla, jolla käsiteltiin Viaporin ja Helsingin historiaa 1700-luvulla. Fokuksessa oli erityisesti kulttuuri-ilmiöt; kuvataide, musiikki ja kirjallisuus. Luennoitsija oli tohtorikoulutettava historian maisteri. Tällaisilla luennoilla olen erityisen onnellinen, että olen ryhtynyt taas opiskelemaan.

Luennon jälkeen minulla oli pari tuntia aikaa kirjoittaa seuraava teatterikritiikki. Tällä kertaa kirjoitin Kansallisteatterin Kristuksen Morsian -esityksestä. Näimme sen mieheni Ekin kanssa pari viikkoa sitten. Tuo ajankohtainen esitys oli todella koskettava ja hyvä. Voisinkin itse asiassa laittaa kirjoittamani kritiikin tähän blogiin! Teatterikritiikin praktikumin yhteydessä käymme neljässä eri teatterinäytöksessä ja kirjoitamme niistä kritiikit. Tarkoitus on harjoitella erityisesti päivälehtikritiikin kirjoittamista. Minulla on vielä kaksi kirjoitettavana - viime viikolla näimme Ekin kanssa Koko-teatterin produktion "Äänestä mua". Siitä kirjoitan kritiikin ensi perjantaiksi. Sitten neljäs esitys tulee olemaan Kansallisen Vihan veli, jonka käyn katsomassa pääsiäisen jälkeen. 
Tykkään näistä praktikum-tyyppisistä kursseista, niissä tulee aina käytyä tutustumassa eri paikkoihin, näyttelyihin jne. Minulle sopii hyvin tämä käytännön kautta oppiminen.

No sitten vielä tähän päivään. Otin pitkästä aikaa taas rakennekynnet!! Tunnen itseni niin naiselliseksi, kun tässä naputtelen konetta pitkillä hyvin hoidetuilla kynsilläni. Ja kotiin tullessani huomasin, että Dots-vaateputiikki tyhjensi varastoaan, koska se muuttaa isompiin tiloihin ensi viikolla. Joten sielläkin oli "pakko" käydä.

Nyt kotona, tv-on auki, Maria Shown uusinta ja Tuksun sisko...

No niin - huomenna menen taas Crazy vaateliikkeeseen auttamaan - nyt järjestämään omaa vaatekaappia ja sen jälkeen sohvalle.

Kommentit